Z opoždění hlukových map se ministerstvo a Praha viní navzájem

Praha 17. července (ČTK) – Z opožděného vypracování hlukových map, za něž v červnu Česko kritizovala Evropská komise (EK), se ministerstvo zdravotnictví a Praha viní navzájem. Vyplývá to z reakcí hlavního města a ministerstva na kritiku ze strany EK, které zaslaly ČTK.

Ministerstvo podle své mluvčí Štěpánky Čechové čeká s odesláním materiálu EK na vypracovaný akční plán snižování hluku v Praze. Podle mluvčího metropole Víta Hofmana už bylo CD s finální podobou akčního plánu za rok 2016 ministerstvu odevzdáno.

„Vzhledem k technickým potížím na straně ministerstva byla Strategická hluková mapa aglomerace Praha 2012 zadána až v roce 2014 a předána magistrátu v listopadu 2015,“ uvedl Hofman. Tato mapa nezachycovala zásadní změny, které přineslo otevření tunelu Blanka.

Proto hlavní město ministerstvu navrhovalo, že zpracuje její aktualizaci. „Ministerstvo tento postup odmítlo s tím, že aktualizace strategické hlukové mapy není věc města a nová problematická místa budou zahrnuta do strategického plánu pro rok 2017,“ dodal mluvčí magistrátu.

Mapové podklady se aktualizují každých pět let. Aktuálně se podle ministerstva zpracovávají data pro vybrané silnice v Česku. Hotová mají být letos v listopadu. Evropské komisi musí být předána do konce roku, na vypracování akčního plánu pak má město 12 měsíců.

Evropská směrnice o hluku požaduje, aby členské státy přijaly hlukové mapy, které znázorňují zatížení hlukem ve větších aglomeracích, podél hlavních železničních tratí a hlavních silnic a na hlavních letištích. Mapy pak slouží jako základ pro regulaci hluku.

První hlukové mapy zpracoval Státní zdravotní ústav (SZÚ) v letech 2006 a 2007, dále se tvoří v pětiletých cyklech. V období končícím v roce 2012 byly zpracované mapy aglomerací nad 100.000 obyvatel, tedy Prahy, Brna, Plzně, Ostravy, Olomouce, Ústí nad Labem společně s Teplicemi a Liberce společně s Jabloncem nad Nisou. Dále hlavní silnice s provozem více než tři miliony aut za rok, železniční trati s více než 30.000 vlaků ročně a Letiště Václava Havla v Praze.

SZÚ z nich zveřejnil mapové a tabulkové výstupy. Vyplývá z nich, že v Česku bylo v roce 2012 ve dne nadměrnému hluku z hlavních silnic vystaveno přes 91.000 lidí, z hlavních železničních tahů 9300 lidí a z letiště 9600 lidí. Nadměrným hlukem z aglomerací trpělo téměř 174.000 lidí. V noci byla čísla kromě železnice ještě vyšší.

Od konce roku 2018 budou muset státy EU přejít na nová pravidla mapování, připravuje se proto novela vyhlášky, která je upravuje.

van snm