Záchranáři v Jihomoravském kraji častěji zasahují u kolapsů z vedra

Autor: Redakce | Aktuálně | 8. 7. 2021

Záchranáři v souvislosti s horkem vyjíždějí především k chronicky nemocným pacientům či seniorům. „Nejde vždy jen o přímé působení slunce, ale například i o lidi, kteří sice jsou doma a slunečnímu záření se nevystavují, ale málo pijí. V důsledku toho jsou dehydratovaní, takže začnou být malátní a v takovém stavu mohou upadnout a způsobit si i úraz,“ uvedla mluvčí.

Rizikovou skupinou jsou i děti. Protože nemají pocit žízně, je potřeba je v horku hlídat, aby pily. Rodiče by děti také neměli nechávat samotné ve vyhřátém voze.

Teplé počasí kromě jiného komplikuje i práce na střechách v oblastech zasažených tornádem. Záchranáři, kteří tam působí, vedle úrazů na stavbách obvyklých denně řeší i kolapsy z horka, úpal nebo úžeh.

Nadměrné slunění

Mluvčí Fakultní nemocnici u sv. Anny v Brně Dana Lipovská dnes uvedla, že lékaři nemocnici zatím vysoký nárůst pacientů, kteří by kolabovali z horka, nezaznamenali. V interních ambulancích denně ošetří do pěti lidí. Převážně jsou to starší a chronicky nemocní lidé, kterým se při opakovaných vedrech přitíží. „Včera (ve středu) jsme ošetřili pacientku, která strávila dva dny opalováním na koupališti. Nadměrné slunění jí neudělalo dobře, navíc se přidaly neurologické potíže, takže jsme ji museli hospitalizovat,“ uvedla lékařka Lenka Zimolková.

Obecně se v horkém počasí doporučuje omezit tělesnou zátěž, omezit pohyb na slunci, nenechávat děti v kočárcích na přímém slunci a děti či zvířata v autech na parkovištích. Pacienti s chronickými nemocemi dýchacích cest a nemocemi srdce a cév by měli omezit vycházky kolem poledne a odpoledne. Důležitý je pravidelný přísun tekutin.

Příznaky

Žízeň je příznakem mírného nedostatku tekutin, sliznice jsou suché a snižuje se množství moči, která je tmavá a koncentrovaná. Později klesá krevní tlak, objevuje se zrychlený puls, bolesti hlavy, poruchy soustředění, ospalost, závratě a hrozí riziko pádu.

Nejvhodnějším nápojem je voda, minerálky, vychlazené slabší čaje nebo vodou naředěné přírodní šťávy. Vhodným zdrojem tekutin je také ovoce nebo zelenina. Nedoporučují se slazené nápoje, protože cukr zvyšuje pocit žízně.

Libor Popela