VZP chce motivovat poskytovatele, aby dohnali propad v plánované péči

Z dat největší tuzemské pojišťovny vyplývá, že během epidemie covidu poklesla plánovaná péče především v ortopedii. Nemocnice v době velkého náporu pacientů s covidem mnohé plánované operace odkládaly. „Máme ambici, abychom pro příští rok vytvořili prostor pro to, aby tento propad byl eliminován. Chceme ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví vytvořit motivační programy, které by poskytovatelům umožnily, aby té péče, která byla odsunuta, aby jí udělali co nejvíc v co nejkratší době,“ řekl ČTK Kabátek. Pokud například zdravotnické zařízení dožene propad v plánované péči za rok, mohlo by získat finanční bonifikaci.

 

Kromě ortopedických výkonů by se to mohlo dotknout například operací kýl, urologických či gynekologických zákroků, které byly odloženy. Podmínkou je samozřejmě odeznění současné vlny covidu, která nemocnice zatěžuje.

 

V příštích letech se chce pojišťovna zaměřit více na prevenci. „Pojďme se o klienta starat v celém průběhu jeho života a ne jenom, když přijde k lékaři a už je nemocný,“ uvedl Kabátek a dodal: „Je to obrovský dluh, který tady máme.“ Náklady celého systému veřejného zdravotního pojištění jsou podle Kabátka vyšší, pokud má populace nízkou zdravotní gramotnost a nevyužívá možností, jak zamezit nebo alespoň oddálit propuknutí nemoci. S prevencí se dá podle Kabátka pracovat třeba u předcházení kardiovaskulárních onemocnění či cukrovky. VZP uvažuje mimo jiné o edukační kampani zaměřené na rodiče či podpoře zdravého stravování ve školách.

 

Odměny

Nyní pojišťovna bonifikuje ambulantní lékaře, pokud správně pečují a pravidelně kontrolují například pacienty s cukrovkou. Od příštího roku chce nabídnout příspěvek na lázeňský pobyt i pacientům diabetikům, kteří chodí na pravidelné kontroly, dodržují léčbu a doporučení lékaře.

 

Epidemie covidu pojišťovnu, která má 5,9 milionu klientů, posunula podle Kabátka k větší elektronizaci. Klienti si nyní mohou o všechny příspěvky z fondu prevence, tedy na očkování, pohybové aktivity či některá preventivní vyšetření, žádat elektronicky. Nemusí také pojišťovně doručit originály dokladů o zaplacení. To dříve nebylo možné. „Přišli jsme na to, že asi není třeba, aby všude pobočky byly pět dní v týdnu osm hodin otevřené. Na druhou stranu se nechceme vzdávat toho, že jsme rozkročeni na široko po celé republice, spíše chceme efektivizovat fungování a už to děláme,“ konstatoval Kabátek.

 

Šárka Stříhavková