Vyberte stránku

Léto je v plném proudu a my si s oblibou užíváme teplého počasí. Horko však představuje zátěž pro každý organismus. Hůře se s ním potom vyrovnávají malé děti, těhotné ženy i osoby s vysokým krevním tlakem. Několik hlavních zásad, které bychom měli v létě dodržovat, vám přinášíme v našem článku.

 

Oblečením to začíná
Důležité je, teplo zbytečně nezvyšovat. Noste vzdušné, lehké a volné oblečení, které může provětrávat a umožňuje mezi pokožkou a oblečením volný pohyb vzduchu, který ochlazuje.

 

Teplotu povrchu těla lze cíleně snižovat
Nebojte se častěji sprchovat vlažnou vodou, omývat a chladit ruce, případně i chodidla. 

 

Strava je důležitější, než si myslíte                       
V horku je na místě přizpůsobit i stravovací režim. Stravovat se lehce, omezit či vynechat tučná a obtížně stravitelná jídla, vyhnout se rychle se kazícím potravinám jako jsou měkké salámy, chlebíčky, saláty s majonézou apod., vynechat alkohol a omezit černou kávu.

 

Léto a klimatizace
Pozor na ni! Pokud je klimatizace nastavena tak, že je rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou víc než 5-6 stupňů může tento teplotní rozdíl způsobit, při přechodu z jednotlivých prostředí nachlazení.

 

Dostatečný příjem tekutin
Voda tvoří podstatnou část lidského těla (u dospělých jedinců cca 60 %); kromě celé řady jiných funkcí pomáhá regulovat tělesnou teplotu a zabraňuje tak přehřívání našeho organizmu.  Množství tekutin, které bychom měli vypít, je minimálně 2,5 litrů tekutin.


Důležité pravidlo!
Tekutiny, které ztratíme, bychom měli zase zpátky přijmout!

 

Děti jsou mnohem citlivější
Dětský organismus je mnohem citlivější na ztráty tekutin než organismus dospělého člověka, a také je k nim náchylnější. Čím je dítě menší, tím relativně větší má jeho organismus obsah vody a zároveň vyšší nároky na příjem tekutin. Dítě má v porovnání s dospělými také větší tělesný povrch i povrch dýchacích cest, kterými se voda z těla také ztrácí.

Více...  Alergie – pro některé z nás strašák jara a léta!

od 2 do 3 let               1,3 litru tekutin,

od 4 do 8 let              1,6 litru tekutin,

od 9 do 13 let             1,9 (dívky) – 2,1 (chlapci) litru tekutin,

 

Pozor!

Za běžných klimatických podmínek ztrácí naše tělo asi 1,85 – 2,6 litrů tekutin denně, a to močí, dýcháním či pocením. Teplé letní počasí, které nás nyní provází, riziko dehydratace ještě zvyšuje, neboť právě pomocí zvýšeným pocením snižujeme teplotu našeho těla.

Dehydratace, nízký obsah vody v těle, ohrožuje náš fyzický i psychický výkon. Může zhoršovat zdravotní stav jedince či průběh onemocnění.

 

Jaké nápoje ano, jaké ne

K nejvhodnějším nápojům, které můžeme využívat ke stálé konzumaci, patří obyčejná pitná voda z vodovodu, vody balené (kojenecké, pramenité či slabě mineralizované přírodní vody bez oxidu uhličitého), neslazené a ne moc silné čaje (zelené), vodou ředěné ovocné či zeleninové cukrem nepřislazované přírodní šťávy.

Vhodnými zdroji tekutin jsou také ovoce a zelenina jako například rajčata, okurky, melouny, jahody nebo citrusy.

Slazené nápoje (limonády, kolové nápoje, či slazené ovocné nápoje) nejsou vhodným zdrojem tekutin, protože obsažený cukr zvyšuje pocit žízně! Navíc jimi přijímáme zbytečně velké množství energie, které často ani nevyužijeme.

Bylinné čaje by se měly pít slabé a střídat druhy bylin, z nichž jsou připravovány. Případně je možné volit různé směsi bylin a rozhodně je nepít denně. Důvodem k tomu jsou léčivé účinky bylin, které by mohly negativně ovlivnit náš zdravotní stav.