Zdravotní pojišťovny začnou ve čtvrtek rozesílat brožuru k onkologické prevenci

Všechny zdravotní pojišťovny se ve společném memorandu s ministerstvem zdravotnictví a úřadem vlády zavázaly ke zlepšení informovanosti pojištěnců o prevenci a možnostech včasného záchytu onkologických onemocnění. Úřad vlády a ministerstvo zajistily vznik edukační brožury, pojišťovny pak mají na starosti její distribuci.

„VZP začne s distribucí brožury ve čtvrtek. V souhrnu bude adresována zhruba dvěma milionům klientů, z větší části online, zbytek klientů ji obdrží fyzicky. Celkové náklady, včetně tisku a distribuce, nepřesáhnou 15 milionů korun a jsou čerpány z provozního fondu VZP, respektive z financí, které se podařilo uspořit na provozních výdajích pojišťovny,“ napsala ČTK mluvčí pojišťovny Viktorie Plívová.

Podobu brožury na posledním jednání kritizovala část členů správní rady VZP. Některým radním vadilo to, že v materiálu jsou snímky premiéra Babiše a ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO). Místopředseda správní rady Bohuslav Svoboda (ODS) tehdy uvedl, že medicína není politika a do materiálu nepatří fotografie politiků, kteří tam nic neříkají, jen tam figurují.

Předvolební kampaň ANO

Podle člena správní rady a senátora za STAN Karla Zitterbarta je potřeba zvyšovat povědomí o onkologické prevenci. „Využít však onkologické prevence v předvolební kampani hnutí ANO? Jednoznačně chucpe: cynické a arogantní,“ napsal dnes ČTK Zitterbart. Podle Svobody by rovněž načasování distribuce mělo být jiné. Uvedl, že šlo o silný názor správní rady a že by jej vedení VZP mělo vzít v úvahu.

Mluvčí VZP ale dnes ČTK sdělila, že zdravotní pojišťovny se k distribuci zavázaly v memorandu a na tento závazek je v dopisu z 2. září upozornilo i ministerstvo zdravotnictví.

Prevence je důležitá

Brožura má reagovat na to, že lidé během epidemie covidu-19 méně chodili na preventivní vyšetření. Někteří onkologové zaznamenali případy, kdy pacienti přicházeli v důsledku epidemie s onkologickým onemocněním pozdě, a měli tak menší naději na uzdravení. V brožuře se mají lidé dozvědět, jak mohou předcházet těmto vážným onemocněním.

Podle VZP by se pojištěnci měli více zajímat o vlastní zdraví, pojišťovna proto také chce více apelovat na zdravý životní styl svých klientů. „Prevence je naprosto klíčový aspekt nejen v péči o zdraví našich klientů, ale i v řešení výdajů zdravotního pojištění,“ řekl ředitel VZP Zdeněk Kabátek. Předcházení nemocem je totiž levnější než léčba. Podle Kabátka se VZP snaží motivovat klienty, aby prevenci nepodceňovali, ale u významné části populace se to stále nedaří.