Zájem o volnočasové benefity roste. Zaměstnancům dokážou navýšit kupní sílu až o 45 % a firmám uspořit

Praha, 1. listopadu 2016

Zaměstnanecké benefity v nějaké podobě dnes nabízí až 99 % českých firem, průměrně přitom zaměstnanec obdrží celkem 12 odměn. Vyplývá to z průzkumu Svazu průmyslu a obchodu. Nejpopulárnější je stále možnost využití mobilního telefonu, příspěvek na pojištění nebo stravenky, které nabízí 74 % firem. V posledním roce se však významně zvýšila také poptávka po příspěvcích na volnočasové aktivity a papírová forma odměn nadále ustupuje do pozadí ve prospěch digitálních transakcí a správy benefitů v digitální podobě.

S ubývající nezaměstnaností roste boj o zaměstnance

Oživení tuzemské ekonomiky, které přišlo v roce 2014, snížilo nezaměstnanost a zapříčinilo růst mezd. Průměrná měsíční mzda v letošním roce činí podle Českého statistického úřadu 26 480 korun. Míra nezaměstnanosti klesla podle údajů evropského statistického úřadu Eurostat na 4,1 %, což je nejnižší hodnota za posledních 9 let. Česká republika tedy společně s Maltou patří mezi země s nejnižší nezaměstnaností v Evropské unii vůbec. Aktuální situace tak zaměstnavatele nutí bojovat o stávající i nové zaměstnance. Prostředkem řady z nich jsou zaměstnanecké benefity, které mají pracovníky odměnit a motivovat. Odměny pro zaměstnance dnes navíc nabízejí nejen korporáty a velké nadnárodní firmy, ale mohou si je dovolit rovněž menší zaměstnavatelé. Podle průzkumu personální agentury AC Jobs přitom každý pátý uchazeč o práci žádá 13. a 14. plat, pružnou pracovní dobu a možnost práce z domova. Poptávka je stále též po prodloužené dovolené a stravenkách, které podle studie společnosti GfK Czech v současnosti pobírá 38,5 % lidí.

Oblíbená je varianta, kdy si pracovník může vybrat bonus samostatně

V letošním roce nabývají na popularitě rovněž příspěvky na péči o zdraví a volnočasové aktivity. Tento bonus dnes svým pracovníkům poskytuje již 40 % tuzemských firem, jak vyplývá z průzkumu společnosti Millward Brown. Zaměstnavatelé v posledních letech začínají preferovat dlouhodobou podporu zaměstnanců na úkor jednorázových odměn. Tento příspěvek nejčastěji poskytují ve formě poukázek, na popularitě však poslední dobou nabývá také takzvaný systém cafeteria. Ten zaměstnancům umožňuje sbírat body, za něž si následně mohou sami a libovolně zvolit benefity, o které mají zájem. Díky tomu jim odpadá povinnost využít univerzálních odměn nebo být vázán fixní částkou, kterou ve velké většině zaměstnanec nevyčerpá. „Možnost vybrat si benefity podle svých vlastních preferencí je u zaměstnanců velmi oblíbená. Odměňovací systémem cafeteria je pak z dlouhodobého hlediska i pro firmu efektivnějším řešením při motivaci lidí. Celý cafeterijní rozpočet využije výrazně více zaměstnanců než přidělenou fixní částku na konkrétní účel předem vybraný firmou,“ poukazuje Michaela Číhalíková, produktová manažerka ve společnosti Edenred, která je lídrem v digitálních řešeních zaměstnaneckých benefitů.

Bezkontaktní čipové karty využijete ve sportu, kultuře i u lékaře

Loňský rok též zaznamenal další zlom ve formě zaměstnaneckých benefitů, který urychlí trend přechodu od papírových poukázek k jejich digitalizaci. O elektronickou správu odměn mají zájem zaměstnanci i zaměstnavatelé a odborníci odhadují, že v roce 2017 bude až 75 % všech plateb za volnočasové benefity prováděno v digitální podobě. Tento trend se týká jak příspěvků na volnočasové aktivity zaměstnanců, tak i stravování. Příspěvky na volnočasové aktivity již dnes nesou podobu e-ticketů nebo identifikačních karet, v případě Ticket Benefits pak jde o bezkontaktní čipovou platební kartu vytvořenou ve spolupráci s MasterCard. Výhodou bezkontaktní čipové karty Ticket Benefits je jednoduché použití, přičemž využít ji lze při platbě v kamenných i internetových obchodech. Čipové bezkontaktní karty dnes přijímá na běžných platebních terminálech celá řada sportovišť, kulturních a zdravotnických institucí, poskytovatelů ubytování, dopravců, zábavních center a podobně. Zaměstnanec tak může bonus dle libosti využít na aktivní sportovní činnosti, návštěvu divadla, koncertu, festivalu nebo kina, za zvýhodněnou cenu si zajistí rovněž rekreaci v tuzemsku nebo zahraničí, například při pobytu v hotelu. Pomocí karty je možné přispět také na zdravotní péči v ordinacích lékařů, lékárnách, při lázeňských pobytech či v optice. Oblíbenou formou využití je i podpora vzdělávání v různých kurzech nebo autoškole.

Elektronický příspěvek příjemně optimalizuje daně

Čipové bezkontaktní platební karty se zpravidla vystavují na jméno konkrétního zaměstnance, takže nemůže dojít k záměně či zneužití při odcizení. Přístup ke kartě lze v takovém případě snadno zablokovat. Při úhradě navíc držitele nelimituje nominální hodnota bonusu, jako je tomu například u poukázky. Pro digitální podobu volnočasových benefitů přitom platí stejné daňové zvýhodnění jako u papírové formy. „Pokud firma o 10 zaměstnancích namísto zvýšení hrubé mzdy o 1 000 Kč měsíčně poskytne každému pracovníkovi kartu Ticket Benefits nabitou na tuto částku, získá daňové zvýhodnění celkem 18 000 Kč ročně. Pro každého zaměstnance to ročně znamená zhruba 3 730 Kč navíc k čisté mzdě oproti variantě navýšení hrubé mzdy o 1 000 Kč měsíčně,“ vysvětluje Michaela Číhalíková ze společnosti Edenred, jež zavedla první elektronickou předplacenou kartu se zaměstnaneckými benefity v České republice Ticket Benefits® Card. Tu dodnes využívají desítky tisíc lidí a lze ji uplatnit ve více než 7 000 provozovnách. Podle průzkumu se k platbě čipovou kartou přistupuje ze 70 % v oblasti wellness, krásy a zdraví, ve 20 % v oblasti sportu a volného času, v 10 % pak v podobě příspěvku na cestování a ubytování.

 

O společnosti Edenred

Edenred, vydavatel stravenek Ticket Restaurant®, je světovou jedničkou v oblasti předplacených korporátních služeb, navrhuje a dodává řešení, která zlepšují efektivitu organizací a posilují kupní sílu jednotlivců. Tato řešení umožňují společnostem účelně a efektivně spravovat:

  • Zaměstnanecké výhody (Ticket Restaurant, Ticket Benefits, Ticket Junior, Ticket Alimentation, Ticket CESU a další)

  • Řízení firemních nákladů (Ticket Čistý, Ticket Profi Card, Ticket Car, Ticket Clean Way, Repom atd.)

  • Incentivní a odměňovací programy (Ticket Compliments, Ticket Kadéos atd.)

Skupina také spolupracuje s veřejnými institucemi při řízení jejich sociálních programů (Ticket Service).

Akcie společnosti jsou kotovány na burze NYSE Euronext Paris. Edenred působí ve 42 zemích světa s více než 6 000 zaměstnanci, má téměř 660 000 klientů z firemního a veřejného sektoru, 1,4 miliónu smluvních partnerů a 41 milionů příjemců. V roce 2014 činil celkový objem emise 17,7 mld. €, z čehož téměř 60 % bylo generováno na rozvíjejících se trzích.

Značka Ticket Restaurant® a všechny ostatní obchodní názvy programů a služeb Edenred jsou registrované ochranné známky společnosti Edenred SA.

 

Kontakt

Karolína Křenková

PR & Media Manager

 

LESENSKY.CZ s.r.o.

mobil.: +420 608 354 419

e-mail: krenkova@lesensky.cz

Navrátilova 224/1, 616 00 Brno

www.lesensky.cz |Facebook|Linkedin