Vyberte stránku

Brno 18. února (ČTK) – Do Evropského parlamentu míří návrh, který by od výrobců aut požadoval jako povinnou součást výbavy inteligentní asistenční systém přizpůsobení rychlosti, a to od roku 2022. Odborníci i politici si od něj slibují výrazné snížení nehodovosti a také zmírnění důsledků nehod. Výbor pro vnitřní trh Evropského parlamentu bude o návrhu hlasovat ve čtvrtek, uvedlo dnes v tiskové zprávě Centrum dopravního výzkumu, které zároveň citovalo zprávu Evropské rady bezpečnosti dopravy (ERBD).

Rada před hlasováním zveřejnila výsledky průzkumu z řady evropských zemí, z nichž vyplývá, že překročení maximální povolené rychlosti zůstává jedním z hlavních faktorů nehodovosti a jejích následků. „Vědci zjistili, že v intravilánu, kde dochází k 37 procentům všech úmrtí na silnicích v Evropské unii, jela auta vyšší než dovolenou rychlostí mezi 35 a 75 procenty. V extravilánu zemře v autech 55 procent lidí a nepovolenou rychlostí jeli řidiči mezi devíti a 63 procenty. Na dálnicích zemře osm procent lidí a vyšší než povolenou rychlostí jelo 23 až 59 procent aut,“ uvedla ERBD. Kvůli nepřiměřené rychlosti zemře na silnicích zhruba třetina lidí a pro většinu nehod je přitěžujícím faktorem.

Asistenční systém pro přizpůsobení rychlosti má být klíčovou součástí opatření, která mají zmírnit nehodovost plynoucí z nepřiměřené rychlosti. Odhad hovoří o snížení počtu nehod o pětinu a záchraně 25.000 lidí za 15 let. Aby to mělo takový přínos, musel by projít kompletní balíček opatření. K tomu, že rychlost negativně ovlivňuje počet nehod a jejich důsledky, dospělo i české Centrum dopravního výzkumu.

Že snížení rychlosti nehodovost snižuje, vyplývá ze statistik států, které k opatření sáhly. Jde například o Francii, Španělsko, belgickou část Flandry. Země, které mají mimo obce nižší rychlost než jiné státy, mají i nižší nehodovost, což se týká například Švédska, Norska či Švýcarska.

Aktualizaci nařízení pro motorová vozidla navrhla Evropská komise loni v květnu. Kromě systému pro dodržování rychlosti je v ní i systém nouzového automatického brzdění či zlepšení pasivní bezpečnosti atd. Systém pro přizpůsobení rychlosti využívá videokameru pro rozpoznávání rychlosti a údajů o omezení rychlostí spojených s GPS a snižuje výkon motoru. Některá auta už systém mají, například nový Ford Focus. Zařízení zatím může řidič deaktivovat.

Více...  Studenti liberecké univerzity se zapojí do výzkumu na Harvardu

Aby norma začala platit, musí ji schválit Evropský parlament a zástupci všech zemí EU.

Zdeněk Meitner kš