Trendy v evropském lékárenství – léky na předpis až do bytu. Dočkají se i čeští pacienti?

Praha, 26.3.2019 (ČAPIL)

Nechat si doručit lék na předpis až domů, to je aktuálně téma i pro Českou republiku. Chceme-li se zařadit mezi progresivní země v této oblasti, měli bychom čerpat ze zkušeností Německa, Norska, Finska a řady dalších, kde si pacient zcela běžně objedná lékařem předepsaný lék i v libovolné on-line lékárně, kterou si vybere a ta mu jej následně doručí. To přináší výhody zejména chronickým a imobilním pacientům. Tématem se proto zabývala i březnová odborná konference o lékárenství s mezinárodní účastí pořádaná Ministerstvem zdravotnictví ČR.

Podle zahraničních zkušeností se elektronicky objednává asi 5–7 % léků

Právě ty nejvyspělejší evropské země jako jsou například Německo, Norsko, Finsko, Dánsko (a v nejbližší době i Polsko) a více než 10 let zkušeností, jsou důkazem toho, že zásilkové lékárny mají smysl a zájem pacientů o jejich služby se stále zvyšuje. I na to poukázal na konferenci MZ ČR o trendech v evropském lékárenství Max Müller, prezident Evropské asociace zásilkových lékáren.

Komplexní servis pro pacienta je trend

Možnost vydávat léky předepsané lékařem také zásilkovým způsobem rozšíří pacientům možnosti a naše více než dvacetiletá praxe v online lékárenství potvrzuje, že takový servis bude komplexní službou. Nehledě k tomu, že zjednoduší dostupnost pro některé skupiny pacientů,“ upozorňuje PharmDr. Vladimír Finsterle, zakladatel první internetové lékárny v ČR Lékárna.cz, a dodává: „Lékárník bude mít dost času a klidu zhodnotit správnost předpisu a odhalit kontraindikace a chyby, které může po konzultaci s předepisujícím lékařem napravit a případně lék změnit.

Pacient dnes musí lékárnu v některých případech navštívit dvakrát, protože některé léky nejsou drženy z ekonomických důvodů skladem, případně se jedná o individuálně připravované léčivé přípravky. Když si pacient bude moci objednat předepsaný lék z domova bez ohledu na otevírací dobu lékárny a případně opakování cesty, stane se pro něj vyzvedávání potřebných léků komfortní aktivitou.

V zásilkovém výdeji léků dostane pacient také podrobnou písemnou tzv. dispenzační informaci o užívání a dávkování svého léčivého přípravku, ke které se může kdykoli vrátit podle své potřeby,“ uvádí některé výhody této formy výdeje léků PharmDr. Finsterle, a doplňuje: „Pacient získá i informace o vedlejších účincích a případných interakcích, bude zajištěna telefonická a e-mailová hotline podpora na straně vydávající lékárny.

Elektronické objednávání není jen fenoménem doby, ale také pomoc handicapovaným

Předseda Národní rady osob se zdravotním postižením ČR (NRZP) Mgr. Václav Krása, který zná problémy lidí se zdravotním postižením z osobní zkušenosti, uvádí: „Pro mnoho z nás je lékárna nedostupná, ale často potřebujeme léky na předpis. Lék nemůže být vydán jiné osobě, než které je předepsán. Já ale 10 let nebyl v lékárně, zařizují mi to asistenti,“ a připomíná: „Zásilkový výdej léků na předpis představuje i nemalou finanční úsporu pro imobilní pacienty, kteří již nebudou závislí na donášce léků prostřednictvím třetích osob, kterým za tuto službu dnes platí.“ „Pozměňovací návrh myslí na posílení kontroly správného předpisu lékařem a posílení kontroly výdeje těchto léčivých přípravků. Pro pacienty to bude znamenat možnost volby, kde a jak si léky vyzvednout. Zvýší také dostupnost samotných léčivých přípravků pro značně velikou skupinu osob, jsem rád, že nám v tom významně pomáhá poslanec Patrik Nacher,“ dodává Václav Krása.

Poslanec Patrik Nacher, který stojí za pozměňovacím návrhem zákona, kterým se zavádí zásilkový obchod s léčivými přípravky vázanými na recept, jenž připravili právníci Národní rady osob se zdravotním postižením, v této souvislosti v médiích připomněl, že návrh pomůže zejména osobám se zdravotním postižením a imobilním lidem, kteří často už dnes do lékáren nechodí a posílají tam místo sebe své příbuzné nebo asistenty a naváže tak na spuštění projektu e-recept.

 

Postup zásilkového výdeje léků na předpis

  • Chronický pacient se zdravotním postižením, či imobilní pacient telefonicky kontaktuje svého ošetřujícího lékaře a požádá ho o předpis léků.
  • Ošetřující lékař předepíše léky formou e-receptu a zašle pacientovi příslušný kód
  • e-receptu formou SMS na jeho mobilní telefon.
  • Pacient si vybere, zda s e-receptem zajde do klasické lékárny či zvolí internetovou lékárnu, která pro něj bude mít nejlepší podmínky, obratem objedná přes internet předepsaný lék a kód elektronického receptu sám vepíše do příslušné chráněné kolonky na webové stránce internetové lékárny.
  • Lékárník zkontroluje na základě e-receptu kompletní předpis všech léků pro pacienta, který lék objednává. Operativně po telefonu může věc konzultovat s předepisujícím lékařem a ve spolupráci s ním může předpis léku opravit v případě, že objeví nežádoucí lékové interakce.
  • Internetová lékárna obratem vydává lék pacientovi v potřebném množství, kvalitě a pomocí spolehlivé certifikované přepravní služby až domů, k jeho rukám.
  • K zásilce léku internetová lékárna přiloží písemné kompletní informace o správném užití léku a příp. interakcích.
  • Pacient sám, osobně, převezme svůj vlastní lék v domácím prostředí a dopravci potvrdí převzetí.
  • Po celou dobu bude mít pacient k dispozici internetovou a telefonickou podporu lékárny, ze které si lék objednal formou individuálního kontaktu přes hot-line lékárny.