Správně najezený zaměstnanec je spokojený a produktivní. Firmě může i ušetřit

Praha, 11.12.2017 (Edenred)

Nezdravá strava a špatný životní styl snižují pracovní produktivitu, a tím také často brzdí kariérní postup v zaměstnání. To vyplývá z mnoha tuzemských i zahraničních průzkumů. Existenci velmi úzkého propojení mezi stravou a pracovním výkonem nyní dokazuje i mladý český projekt Firma na talíři. Snaží se nabádat zaměstnavatele, aby se zajímali o to, co jejich zaměstnanci jí, a učí je zdravé výživě.

Utahská univerzita provedla v roce 2014 výzkum na více než 19 000 zaměstnancích zaměřený na stravování v průběhu pracovního dne. Zjistilo se, že ti, kteří jedli nezdravě, měli dokonce o 66 % nižší produktivitu oproti zbytku. „Kvalitní jídlo má pozitivní vliv na pracovní výkon. Špatné stravování naopak vede k častějším absencím, stresu a horším výsledkům. Můžeme tedy říci, že zdravá výživa, která je obecně problémem nebo záležitostí každého individuálně, se opravdu promítá i do chodu celé firmy,“ potvrzuje Michaela Číhalíková z projektu Firma na talíři. Ten se snaží podpořit vzdělávání o zdravém stravování, které zaměstnavatelé zajistí svým pracovníkům přímo na pracovišti. „Ukazuje se, že pozorné podniky mají pracovníky, kteří jsou soustředění, cítí se dobře a do práce chodí rádi. Proto umožnit zaměstnancům, aby jedli zdravě, je pro firmu dnes poměrně důležitá investice, která může zároveň ušetřit čas a peníze. Nejenže podporuje aktivitu, ale sekundárně třeba pomáhá snižovat fluktuaci nebo nemocnost,“ dodává Číhalíková.

 

Vzdělaní zaměstnanci jí méně cukru a více zeleniny, častěji snídají

Projekt Firma na talíři odstartoval vloni pod taktovkou společnosti Edenred. Odborníci v rámci něj předávají zaměstnancům na sérii workshopů ve firmách informace o výhodách zdravého stravování a základech stravování v průběhu pracovního dne. Ať už jde o pokrmy, které si připravují zaměstnanci z nakoupených surovin v kuchyňkách, jídlo na pracovních cestách, obědy v restauracích nebo například o drobné občerstvení na poradách, které zajišťují sami zaměstnavatelé. Prozatím se programu zúčastnilo 10 tuzemských firem s celkem třemi tisícovkami zaměstnanců. Po absolvování série školení se ukázalo, že:

  • 93 % účastníků přehodnotilo svůj jídelníček – zaměřují se na jeho vyváženost a hodlají v tom pokračovat i doma

  • 56 % účastníků omezilo konzumaci rafinovaného cukru

  • 85 % účastníků zařadilo do svého jídelníčku dvojnásobný objem zeleniny

  • 73 % účastníků zlepšilo svůj pitný režim

  • 64 % účastníků přestalo vynechávat některá jídla, především snídaně

  • 80 % účastníků se po absolvování workshopů cítilo lépe a všichni z nich prohlásili, že se jim zlepšilo zažívání.

 

Zdravé stravování tmelí kolektiv a má přesah do osobního života

Nové nebo připomenuté vědomosti z oblasti správné výživy také sjednocují kolektiv. Zaměstnanci se totiž navzájem motivují, „hlídají“ a sdílí informace. „Na talířích nás všech se objevuje více zeleniny, neustále se v kuchyňce řeší, z čeho má dnes kdo smícháno smoothie, kolegyně si mezi sebou vyměňují recepty a radí si, jak se jim doma podařilo vyměnit tu či onu potravinu za lepší, zdravější. Do nových stravovacích návyků tak nezapojují jen sebe, ale i své rodiny. Největší radost máme z toho, že dvakrát do týdne obědváme všichni společně a skvělé domácí jídlo nám s láskou připravuje člen týmu,“ hodnotí vzdělávací projekt Iva Kuchařová, HR manažerka z Biopekárny Zemanka. „Ač většina účastníků workshopů už o zdravém stravování dost věděla, je vidět jejich posun o velký kus dál. Zmizela pozdní večerní jídla, bílé rohlíky, tři kávy a žádná voda i celodenní hladovění. Z pohledu HR vidím, že zaměstnanci opravdu pochopili, že si za svoji kondici, náladu i to, jestli jsou v práci unavení a bolí je hlava, mohou z velké části sami,“ doplňuje po absolvování programu Martina BrožováJetBrains.

O tom, jak přesně projekt funguje, se lze dozvědět i díky videím umístěným na webové stránce Firma na talíři. Tam je zaznamenána celá série uskutečněných workshopů, které lze individuálně nastavit pro každou firmu.

 

Firma na talíři – tvrzení účastníků po skončení workshopů:

 

 


Edenred je celosvětovou jedničkou v oblasti transakčních řešení pro firmy, zaměstnance i obchodníky. Všechna tato řešení, ať už jsou dodávána formou karty, mobilní aplikace, papírové poukázky či přes online platformu, dávají zaměstnancům větší kupní sílu, firmám pomáhají s optimalizací nákladů a smluvním partnerům zase přinášejí další byznys.

Portfolio je založeno na třech hlavních oblastech činnosti:

  • zaměstnanecké výhody (Ticket Restaurant®, Ticket Alimentación, Ticket Plus, Nutrisavings a další)

  • řízení firemních nákladů (Ticket Log, Ticket Car, UTA, Ticket Empreserial atd.)

  • doplňková řešení, jako jsou korporátní platby (Edenred Corporate Payment), incentivy a odměny (Ticket Compliments, Ticket Kadéos) a veřejné sociální služby.

Skupina spojuje jedinečnou síť 43 milionů zaměstnanců, 750 000 firem a veřejných institucí a 1,4 milionu smluvních partnerů.

Akcie společnosti jsou kótovány na burze Euronext Paris. Edenred působí ve 42 zemích světa s téměř 8 000 zaměstnanci. V roce 2016 činil celkový objem emise skupiny téměř 20 miliard eur, z čehož 70 % bylo realizováno prostřednictvím karty, mobilního přístroje či Internetu.

Loga a další obchodní značky a názvy uvedené v této tiskové zprávě jsou ochranné známky společnosti Edenred, S.A., jejích dceřiných společností či třetích stran. Jejich používání k obchodním účelům bez předchozího souhlasu majitelů je zakázáno.