Pravidelná kontrola kotle zajistí bezpečí i finanční úsporu a ochrání zdraví. Tady je 5 tipů, jak se o kotel starat

České Budějovice, 21. září 2017 (E.ON)

O všechna zařízení v domácnosti je třeba pečovat. U plynových kotlů a kotlů na tuhá paliva to platí dvojnásob. Pravidelné servisní kontroly zajistí úsporu energií a správné fungování kotle. Díky tomu se vyhnete únikům smrtelně nebezpečného oxidu uhelnatého do interiéru. Přinášíme pět tipů, jak a kdy servisní kontrolu provádět.

 

1. Kotel nechejte zkontrolovat před začátkem topné sezóny

Kontrola plynových kotlů i kotlů na tuhá paliva by měla probíhat ideálně jednou ročně, v případě těch na tuhá paliva je jednou za dva roky dokonce povinná. Uskutečnit by se měla nejlépe po skončení topné sezóny nebo během léta. Každoroční odbornou kontrolou kotle výrazně snižujete riziko jeho možné poruchy během topné sezóny. Výpadek vytápění během období mrazů může být totiž velmi nepříjemný. V topné sezóně je většina servisních techniků, kteří kontroly provádějí, plně vytížena. Je tedy vhodné na objednání myslet s předstihem. Se servisem kotle může pomoci váš dodavatel energií. Například E.ON nabízí tuto službu jak samostatně, tak jako součást dodávky energií v balíčku Komplet plyn, který navíc ještě obsahuje povinnou kontrolu spalinové cesty. Výhodou komplexních služeb je, že se o kontroly sami nemusíte starat, dodavatel vás v patřičném období kontaktuje a společně už jen domluvíte termín.

 

2. Prověřte odtah spalin

U plynových spotřebičů začne oxid uhelnatý do interiéru pronikat zejména při špatném odtahu spalin, například vlivem průvanu nebo nedostatečného větrání. Únik oxidu uhelnatého, který je bez zápachu, nelze jednoduše rozpoznat a jeho vyšší koncentrace v interiéru je smrtelně nebezpečná. Právě proto se také doporučují pravidelné odborné kontroly plynových spotřebičů a spalinových cest, ať už jde o kotel, nebo třeba ohřívač vody. Naopak u kotlů na tuhá paliva není toto nebezpečí tak velké, protože zpětný tah spalin do místnosti prostě ucítíte. I zde se však vyplatí spolehnout se na specialisty, kteří spalinové cesty prověří.

 

3. Servis kotle nechejte na odborníkovi

Kontrolu kotle svěřte do rukou jedině profesionálnímu servisnímu technikovi. Pravidelné kontroly kromě bezpečnosti a finanční úspory zajišťují také možnost podání reklamace v záruční době nebo plnění pojistné události v případě nehody. Technik vám po provedení kontroly vystaví potvrzení o stavu kotle s vlastnoručním podpisem.

 

4. Servisní výkaz si schovejte pro případ nehody či reklamace

Pravidelná servisní kontrola prověřuje funkce bezpečnostního řetězce, kontrolu výměníku topného systému a těsnost spojů plynového zařízení. Zaměřuje se hlavně na správnou těsnost a tlak v jednotlivých částech. Servisní technik má dále v popisu práce měření účinnosti spalování, a to především u spotřebičů skupiny B. Tedy u těch, které mají sání vzduchu přímo z interiéru,“ popisuje odborník na servis kotlů ze společnosti E.ON Energie, Václav Budín. Dále by měl zákazník nechat vyčistit a zkontrolovat spalinovou cestu. Ne vždy tyto kontroly může provádět jeden odborník. Po kontrole obdrží zákazník servisní výkaz, který je nutným dokladem v případě nehody v domácnosti nebo při reklamaci kotle.

 

5. Nezapomínejte na celoroční údržbu

Kromě pravidelných kontrol je pro správné fungování kotle nutná celoroční údržba. „Při nákupu kotle každý dostane návod, jímž je třeba se řídit v případě čištění a údržby. Obvykle je to denní, týdenní nebo měsíční čištění, podmíněné druhem a intenzitou provozu i třeba palivem. Cílem těchto doporučení je zajistit bezproblémový provoz celé otopné soustavy,“ doplňuje Mojmír Krátký z Asociace podniků topenářské techniky.

 


O společnosti E.ON Energie, a. s.

Energetická společnost E.ON působí na českém trhu od roku 1998 a je významným dodavatelem energií českým zákazníkům. Aktuálně dodává elektřinu celkem 1,2 milionu zákazníků a zemním plynem zásobuje více než 230 000 zákazníků, a to převážně v jižních Čechách a na jižní Moravě.

Jako významný dodavatel elektřiny a zemního plynu cítí energetická společnost E.ON velkou odpovědnost nejen za spolehlivé dodávky energie a kvalitní služby zákazníkům, ale také za životní prostředí kolem nás. Svým zákazníkům proto přináší řadu informací a služeb, které pomáhají šetřit přírodu a snižovat jejich spotřebu energií. Více informací o těchto aktivitách je možné najít na stránkách www.ecofuture.cz, www.eonradce.czwww.eon.cz.

O Asociaci podniků topenářské techniky

Asociace podniků topenářské techniky sdružuje desítky výrobců teplovodních kotlů na všechny druhy paliv, krbů a topidel, výrobce otopných těles a výrobce a dovozce měřicí a regulační techniky pro vytápění, kteří pokrývají více jak 80 % potřeb domácího trhu. Je členem Hospodářské komory ČR a Svazu podnikatelů v oboru technických zařízení ČR.