Odborníci: Češi jedí ryby stále častěji, před českým pstruhem ale dávají přednost mořskému lososovi

Podle údajů zveřejněných českými statistiky, kteří vyšli z odhadu Organizace pro výživu a zemědělství (FAO), zaznamenali obchodníci s rybami v roce 2013 rekordní výši tržeb. Ta je důsledkem zvýšené spotřeby rybího masa i rostoucího objemu rybí produkce. Trend odborníci z oblasti gastronomie pociťují také v České republice. Zde je znatelný nárůst zájmu Čechů o konzumaci mořských ryb a plodů, a to často i na úkor ryb z českých vod. Této poptávce se proto stále častěji přizpůsobují také menu českých restaurací.

FAO ve své zprávě uvedla, že se v roce 2013 celosvětově vylovilo na 160 milionů tun ryb, což bylo o 3 miliony více než v předchozím roce. Největší část obchodu s rybami představuje obchod s krevetami, který se na něm v celosvětovém měřítku podílel 15 %. V těsném závěsu jsou pak lososi a pstruzi se 14 %, s menším odstupem tresky a mořské štiky, které kryjí 10 %. Tuňáci obsadili příčku s 9 %. Obliba cizokrajných ryb se promítla i do poptávky v Česku.

"Určitě v České republice přibývá lidí, kteří si přejí konzumovat ryby. Česká nabídka je ale v tomto směru bohužel poměrně limitovaná, a proto Češi často a rádi zkouší mořské ryby, dovážené ze zahraničí. Máme dokonce zkušenost, že lidé více ocení lososa z velkochovu, než lokálního pstruha z českých vod, ačkoliv se jedná o velmi kvalitní filet," potvrzuje aktuální trend Lukáš Drlík ze společnosti Zdravé stravování. Podle údajů FAO představovaly ryby z farem 44% podíl na celosvětovém rybářském průmyslu. Každá druhá ryba, kterou sníme, je tedy dnes z umělého chovu. V roce 2030 by pak podle odhadů FAO měla pouze 1 ryba ze 3 pocházet z volné přírody. "V Česku je v posledních 2 letech citelný trend zahrnovat do jídelníčku čerstvé ryby a mořské plody. Češi mají rádi lososa, tresku či mořskou štiku na všechny možné způsoby, a preferují jídla s velkým podílem zeleniny. Mezi ty patří nejrůznější wrapy a zeleninové talíře. Nejčastěji volí přírodně zpracované pokrmy, připravené na grilu," uvádí příklady Marek Sedlák, ředitel české sítě rybích restaurací Nordsee.

Ruku v ruce s trendem se tak podle odborníků snaží jít se svými menu vstříc poptávce i tuzemské restaurace. "V Česku v každém případě přibývá restaurací, které nabízí v jídelním lístku ryby dovážené ze zahraničí. Důvodem je nejen zvýšená oblíbenost rybích pokrmů vzhledem ke zdravějšímu životnímu stylu, ale i velmi zajímavá cena těchto ryb a možnost rozšířit menu o cenově dostupné a ekonomicky výhodné položky," souhlasí Lukáš Limprecht, předseda gastronomické sekce Asociace hotelů a restaurací České republiky.


O Nordsee

 

Nordsee drží přes 115 let know-how rybích produktů a mořských ryb od nákupu až po vytváření náročných gurmánských pokrmů v restauraci. Tak vzniká požitek s dobrým pocitem a prvotřídními produkty nejvyšší kvality. Samozřejmě jsou všechny pokrmy sestavovány na základě nejnovějších výživových fyziologických poznatků. Svěží myšlenky a rozmanitost jsou při tom zvláště důležité. Aktuální trendy a přání spotřebitelů jsou u Nordsee přeměňovány ve fascinující svět rybího požitku se stále novými a překvapujícími nápady. Společnost symbolizuje zodpovědné zacházení s rybami. Proto při nákupu zvláště dbá na to, aby ryby pocházely z rybolovu s optimálním výnosem.


O společnosti Zdravé stravování

Zdravé stravování s.r.o. zajišťuje jídlo pro cca 1.800 lidí každý den po celé ČR a SK s rozvozem až do domu nebo do práce. Nabízí různé programy a verze tak, aby si každý mohl dobře vybrat. Jídla jsou vařena tak aby co nejlépe vyhovovala nutričním požadavkům ale zároveň aby byla jedlá pro všechny zákazníky. Má moderní provoz a používá poslední dostupné gastro technologie pro kvalitní přípravu.


O Asociaci hotelů a restaurací

Asociace hotelů a restaurací je občanské sdružení, profesní a nepolitická organizace. Členskou základnu tvoří široké spektrum podnikatelů v ubytovacích a stravovacích službách, majitelů a provozovatelů hotelů, penzionů, motelů, restaurací, kaváren, vináren, odborných škol, ale i řada firem nabízejících své produkty pro ubytovací či restaurační provozy. Vznikla v říjnu 2006.

Kontakt

Jana Kačmárová

PR & Media Manager

LESENSKY.CZ s.r.o.

mobil.: +420 774 053 757

e-mail: skrivankova@lesensky.cz