Leteckou záchrannou službu na jihu Čech převzala armáda

Bechyně (Táborsko) 1. ledna (ČTK) – Provozování letecké záchranné služby na jihu Čech s dnešním dnem převzala armáda. Na bývalé vojenské letiště v Bechyni přiletěl vrtulník v sobotu, k prvnímu zásahu do Písku vzlétl dnes v 08:20. Vrtulník bude v prvních měsících létat ve dne a nejpozději od letošního července bude služba rozšířena o noční zásahy. Tak je to nastavené ve smlouvě s ministerstvem zdravotnictví, řekl dnes ČTK mluvčí generálního štábu Jan Šulc.

Armáda zatím zajišťovala leteckou záchrannou službu v Plzeňském a Karlovarském kraji, a to z letiště Plzeň-Líně. Jihočeským záchranářům doposud sloužil vrtulník společnosti Alfa-Helicopter, které ale koncem minulého roku skončila smlouva. Rovněž létal jen od svítání do soumraku. Armádní vrtulník bude na jihu Čech nejdřív fungovat ve stejném režimu a do půl roku přejde na čtyřiadvacetihodinový provoz.

Kvůli změně provozovatele se letecká záchranná služba přesunula z Plané u Českých Budějovic na letiště v Bechyni. Původní heliport, který kraj nedávno v Plané modernizoval, nevyhovuje parametrům armádních vrtulníků.

Podle ředitele jihočeské záchranné služby Marka Slabého se kvůli tomu prodlouží doletové časy na Šumavu o sedm až deset minut. „Ale jinak musím říci, že armáda udělala všechno pro to, aby to klaplo a bylo to dobře,“ řekl dnes ČTK. O práci nepřišli ani záchranáři, kteří do minulého roku létali ve vrtulníku. „Nelétali jen ve vrtulníku, ale účastnili i činnosti pozemních výjezdových skupin. Všichni samozřejmě zůstali a pracují na zemi,“ uvedl Slabý.

Armádní vrtulník W-3A Sokol s osádkou přistál na letišti v Bechyni v sobotu v 15:45. Při dnešním prvním zásahu přepravil do českobudějovické nemocnice zraněného člověka z Písku. ČTK to řekl náčelník odboru letecké záchranné služby Plzeň-Líně Zdeněk Pašek, který byl v Bechyni. Posádku vrtulníku tvoří kromě zdravotníků dva piloti a palubní technik. Včetně pozemního personálu se o provoz letecké záchranné služby stará devět lidí.

Armádní vrtulník je těžší, podle Paška ale má své přednosti. „Je víceúčelový, zvládne toho víc,“ řekl. Vzlet lehčího stroje s jedním pilotem by podle něj kupříkladu při dnešní námraze a mlze předpisy neumožnily.

Ministerstvo zdravotnictví letos vypsalo výběrové řízení na šest základen letecké záchranné služby. U pěti už je smlouva podepsaná. Leteckou záchrannou službu v Ústeckém kraji bude v lednu a únoru zajišťovat dosavadní provozovatel, firma DSA. V tendru sice neuspěla, ale kvůli její stížnosti u antimonopolního úřadu nemohlo ministerstvo s vítěznou firmou uzavřít smlouvu. Stát bude v ČR v letech 2017 až 2020 provozovat zbývající čtyři stanoviště.

vst mol