Koronavirus způsobil potravinovou nákupní horečku i v USA

Autor: redakce | Zpravodaj | 4. 3. 2020

Washington/Canberra/Berlín/Varšava 4. března (ČTK) – Panické nakupování trvanlivých potravin a toaletního papíru a prázdné regály s dezinfekčními gely nyní hlásí i některé obchody ve Spojených státech či v Austrálii. Velké oblibě se těší kromě rýže či těstovin například müsli tyčinky a balené lokální potraviny, méně populární se zdají být čerstvá zelenina či ovoce, jež urazily delší cestu. Informoval o tom zpravodajský web televize CNBC a britský list The Guardian. Za zvýšenými nákupy stojí nový koronavirus, který se rozšířil z Číny.

Podle únorového průzkumu společnosti Nielsen o 13 procent stoupl prodej ovocných trvanlivých pochutin, o deset procent sušených fazolí a o devět procent prodej preclíků. Více Američané také nakupovali krmivo pro domácí mazlíčky, vitamíny a domácí lékárničky. Zaznamenán byl také výrazný narůst prodeje dezinfekčních gelů, roušek a balené vody.

Podle Scotta McKenzieho ze společnosti Nielsen je chování spotřebitelů v reakci na koronavirus podobné nakupování před hurikány či sněžnými bouřemi. Nyní ale podle něj lidé mají hlavně zájem o balené lokální potraviny a stále menší popularitě se pravděpodobně budou těšit čerstvá zelenina a ovoce a sýry či maso dovezené z Evropy.

První vlna nakupování se podle Douga Bakera ze společnosti FMI, jež sdružuje potravinářské firmy, nesla v duchu připravenosti a prevence. V některých státech nyní podle něj nastala druhá vlna, která je reakcí na přítomnost koronaviru, a lidé začali více nakupovat konzervy či mražené ovoce a zeleninu.

FMI vydala 16stránkový manuál pro prodejce. Obchody by se podle doporučení měly připravit na to, že je lidé budou navštěvovat méně, ale budou dělat větší nákupy. Zároveň mohou zákazníci dávat přednost samoobslužným pokladnám a od prodejců očekávat, že budou nosit roušky a rukavice.

Obchod řetězce Target v Colmě v Kalifornii o víkendu vyprodal balenou vodu, v San Francisku jeden z obchodů řetězce Cosco vyprodal vlhčené hygienické ubrousky, zatímco prodejce vybavení pro kutily The Home Depot zavedl opatření, podle něhož může jeden zákazník koupit maximálně deset respirátorů, napsal list The Washington Post.

Prodej roušek v USA, kde bylo zatím zaznamenáno 128 infikovaných a devět lidí nemoci podlehlo, podle společnosti Nielsen v uplynulém týdnu stoupl v porovnání se stejným obdobím loni o 78 procent. Prodej dezinfekčních gelů vzrostl o 54 procent a teploměrů o 34 procent. Dosud se nicméně nákaza soustředila v Kalifornii a státě Washington.

K poněkud radikálnímu kroku mezitím musel přistoupit obchodní řetězec Woolworths v Austrálii. Toaletní papír v něm nyní bude možné kupovat pouze na příděl, jelikož jej lidé v panice vykoupili. Nyní tak bude možné při jednom nákupu koupit „pouze“ čtyři balení toaletního papíru, informoval dnes list The Guardian. Austrálie zaznamenala 43 nakažených a jedno úmrtí.

Zvýšenou poptávku po trvanlivých potravinách a hygienických prostředcích zaznamenaly i potravinářské řetězce v sousedním Německu. Řetězce Aldi a Lidl agentuře DPA sdělily, že se jim daří na zvýšenou poptávku reagovat. Spolková asociace německého potravinářského průmyslu rovněž zdůraznila, že není důvod k obavám a zásobování je i přes vyšší poptávku na některých místech na celoněmecké úrovni v normálu. Německo zaznamenalo 240 nakažených. Řada nakažených, u nichž koronavirus způsobil nemoc COVID-19, se už ale vyléčila.

Britský bulvární list Daily Mail mezitím informoval, že některé obchody ve Spojeném království koronaviru zneužívají ke zvýšení tržeb a podporují „křečkování“. Příkladem se stala fotografie z obchodu řetězce Sainsbury’s z anglického městečka Mansfield, který vyčlenil celý regál slevám na prací prášky, těstoviny, vodu, instantní kávu a balení černého čaje, které obsahuje 1100 čajových sáčků. Británie zaznamenala 53 nakažených.

V Polsku nákupní horečka kvůli koronaviru vypukla ještě před potvrzením prvního případu. Zejména starší lidé si podle listu Gazeta Prawna začali dělat zásoby potravin. V kamenných obchodech tržby vzrostly v řádu procent, v internetových o čtvrtinu až dvojnásobek. „Jedna zákaznice si objednala 50 balení maďarského guláše a ještě před objednávkou zavolala, zda je určitě doručíme,“ uvedl zaměstnanec e-szop24.pl. Poptávka vzrostla po základních potravinách a zboží s dlouhou dobou spotřeby, od soli a oleje přes džemy a ovesné vločky po maso, jak svědčily i vyprázdněné mrazicí pulty v hypermarketech. Roušky a dezinfekční roztoky zmizely z lékáren podle serveru Natemat již před pár dny. Dnes Polsko oznámilo první potvrzený případ nákazy koronavirem v zemi.

ngl msk mka