Vyberte stránku

Pod slovem tuk si mnoho z nás představí něco nezdravého. Avšak ne každý tuk je špatný. Některé rostlinné a živočišné tuky jsou pro funkci lidského organismu naprosto zásadní. Záleží především na jejich kvalitě, množství a způsobu konzumace. Na hodinách biologie jste možná i vy vymýšleli lehce pubertální vtípky na adresu skupiny vitamínů A, D, E, K. Ty jsou pro tělo nesmírně důležité, a k jejich vstřebávání náš organismus potřebuje přijímat kvalitní tuky. A tady si můžete přečíst, ve kterých potravinách je najdete.

Živočišné tuky
Vepřové sádlo
Je stoprocentní živočišný tuk, který se využívá již po staletí. Vepřové sádlo obsahuje kyselinu olejovou, která pomáhá snižovat hladinu cholesterolu. Také se v něm dobře rozpouštějí vitamíny A, D, E a K. Navíc výborně promastí pokožku, a proto se používá i jako základ do mastí v kosmetickém průmyslu. Nejkvalitnější je sádlo hřbetní.

Husí sádlo
Husímu sádlu se přezdívá „živočišný olivový olej“. Obsahuje dvě třetiny nenasycených mastných kyselin a zároveň omega-3 mastné kyseliny. Má protizánětlivé účinky. Jediná jeho nevýhoda je, že v důsledku omezeného chovu hus je ho v současnosti velký nedostatek.

Omega-3 z ryb
Mořští živočichové jsou obecně bohaté na obsah na omega-3 mastných kyselin. Ty slouží jako prevence proti onemocněním srdce a oběhové soustavy a mrtvici. Dále pomáhají ke snižování krevního tlaku a zvyšování zdravého cholesterolu. Nejvíce omega-3 mastných kyselin obsahuje losos, sardinky a tresčí játra.

Rostlinné tuky
Avokádo
V posledních letech jsme začali objevovat výhody avokáda. Díky tomu, že je dostupné v obchodech téměř po celý rok, je snazší ho zařadit do jídelníčku. Přestože se jedná o ovoce, je zdrojem mononenasycených tuků; stejně jako například ořechy nebo tučnější ryby. Mononenasycené tuky zvyšují hladinu dobrého cholesterolu a snižují ten špatný.

Více...  Ostraha krajských nemocnic není vybavena střelnou zbraní

Extra panenský olivový olej
Pro zdravé srdce je ideální konzumovat extra panenský olivový olej. Je základní složkou středomořské stravy. Má vysokou hladinu mononenasycených tuků, snižuje cholesterol a obsahuje antioxidanty. Je také vhodný při redukční dietě. Navíc má hojivé účinky, a lze ho používat na popraskanou kůži a jizvy.

Ořechy a semena
Především pro vegany a vegetariány je tuk z ořechů a semen vhodnou alternativou k těm živočišným. Obsahují totiž mnoho důležitých látek, které prospívají našemu tělu. Jsou bohaté především na omega-3 mastné kyseliny. Jejich konzumace pomáhá k vyvážené hladině cholesterolu. V našich podmínkách jsou nejdostupnější vlašské ořechy, které se řadí také mezi jedny z nejhodnotnějších. Mandle, lískové ořechy nebo kešu jsou další vhodnou volbou. Ze semínek je v současnosti největší zájem v o chia a lněné. To je potřeba před konzumací rozdrtit, aby se z něj získaly ty nejcennější látky.