Cvičením k duševní rovnováze nebo těhotenství. Hormonální jóga pomáhá ženám i mužům

Autor: Aneta Řezníčková | Doporučené články | 10. 9. 2020

Emoce jak na horské dráze, špatná pleť i nálada, zadržování vody, problémy s otěhotněním, menopauza či třeba PMS. Hormonální nerovnováha umí občas s člověkem pěkně zamávat. Systém jógové terapie, který vychází z tradičních jógových technik i vědeckých studií má za cíl tyto výkyvy ustálit.

Když jí bylo 63, dostavila se zakladatelka hormonální jógy Brazilka Dinah Rodriguesová (93) ke svému gynekologovi na pravidelnou prohlídku. Nad rozbory jejích testů se doktor nestačil divit. Výsledky hormonální hladiny jeho pacientky naznačovaly, že před ním sedí spíše dvacetiletá žena než postarší dáma v období klimakteria. Rodriguesová tehdy pravidelně cvičila hatha jógu.

Výsledky kontroly odstartovaly zájem obou dvou o propojení jógy s detailním studiem lidské fyziologie. Rodriguesová se zaměřila na fyziologii žláz s vnitřní sekrecí. „Studovala jsem, jak funguje hormonální systém, stejně jako různé symptomy jeho narušené rovnováhy v konfrontaci s terapeutickým aspektem jógy. Došla jsem k práci, která se postupně ukazovala jako nesmírně účinná,“ uvedla Rodriguesová v rozhovoru pro iDNES.cz.

Na menopauzu i cukrovku

Ucelená soustava cviků proslavila jogínku nejen v Brazílii, posledních 20 let cestuje a školí nové lektorky po celém světě a má za sebou stovky žen (i mužů), kterým pomohla s jejich problémy. „Hlavně díky dynamice a dýchání stimuluje cvičení naše žlázy. Svoji roli samozřejmě hraje i posílení a uvolnění klíčových oblastí těla tak, aby byly orgány dobře zásobeny krví,“ vysvětluje v rozhovoru Rodriguesová.

Hormonální jógovou terapii vytvořila Rodriguesová původně pro ženy, které během menopauzy trpí sníženou hladinou hormonů. Postupně se však záběr Rodriguesové rozšířil a dnes její sestavy cvičí ženy kvůli nejrůznějším problémům: bolestná menstruace, PMS, snížené libido, migrény, výkyvy nálad, padání vlasů a lámání nehtů, problémy se štítnou žlázou, polycystické vaječníky, neúspěšné otěhotnění či cukrovka.

A jak často cvičit? Podle Rodriguesové stačí 30 minut denně, ale jak sama říká, čím častěji, tím rychleji se dostaví pozitivní účinky. Nejde přitom o to, zda je žena ohebná či nadaná, hormonální jóga je pro všechny – celkem snadné pohyby mohou cvičit jak dívky, tak i ženy v pozdějším věku. A nejde jen o ženy. Rodriguesová se zaměřila i na andropauzu, tedy mužskou obdobu přechodu.

Naopak nežádoucí je hormonální jóga pro ty, kteří užívají léky pro snížení hladiny hormonů. Cvičení totiž funguje protichůdně. Stejně tak není hormonální jóga vhodná pro těhotné ženy či ženy, které mají rakovinu prsu a užívají hormonální léčbu.

Hormonální jógovou terapii vyučují certifikované lektorky na víkendových kurzech nebo na klasických lekcích.