Vyhledávání

Hlavním partnerem portálu je
Egis Praha, spol. s r.o.

O stránkách

Přečtěte si více o portálu MedNews a možnostech využití, které Vám nabízí.

Přečtěte si více
o společnosti MedNews, s.r.o.

Portál MedNews využívá zpravodajství z databází ČTK
Využíváme zpravodajství ČTK

Webmaster CRS NETCOM
Webmaster CRS NETCOM

Spřátelené portály

Alliance Healthcare
Tlukot srdce
Život a cukrovka
Intranet ČIS
Nabídka zaměstnání
PharmNews
NEUMM
Nemocnice Na Bulovce

Chybí vám po zimě vitamin D3?

Praha, 14.5.2019 (Focus Agency)

Po zimních měsících jsme na jaře doslova natěšení užívat si slunečních paprsků. A možná je tomu tak i proto, že naše podvědomí ví, že slunce je hlavním zdrojem vitaminu D3. Ten je pro naše zdraví velice důležitou živinou – ovlivňuje více než 200 procesů v těle a jeho účinek je potvrzený mnoha výzkumy. Stravou přitom dokážeme přijmout jen zhruba 10% potřebné dávky D3. Co ale dělat, když slunečního svitu stále ještě není dost?

Vitamin D3 je přirozeně se vyskytující forma vitaminu D, který vzniká v kůži působením slunečního záření. Jeho nejdůležitější úlohou je udržovat správnou hladinu vápníku a fosforu v krvi, což je nezbytné pro vývoj a růst kostí v dětství, i pro jejich obnovu v dospělosti a stáří. Nedostatek vitaminu D3 vede k poklesu hladiny vápníku v krvi, organismus si ho začne brát z kostí a následkem toho dochází k jejich „řídnutí“ – čili osteoporóze.

Vitamin D3 má rovněž vliv na imunitu, kterou je třeba posilovat obzvlášť v období po zimě, kdy je naše tělo oslabené. D3 také přispívá k udržení zdravých zubů a ke správnému fungování svalů. Podílí se na regulaci krevního tlaku a na růstu krevních, svalových a kožních buněk. „Vitamin D3 účinkuje na celou řadu tkání. Při dostatečných dávkách zlepšuje prognózy chorob a často působí i preventivně – k nemocím vůbec nemusí dojít – a to včetně závažných chorob jako je rakovina,“ říká MUDr. Jana Čepová z Ústavu lékařské chemie a klinické biochemie FN Motol. Zdrojem tohoto vitaminu je jen velmi málo potravin (například tresčí olej, ústřice, pstruh, štika, losos či vaječný žloutek) a podle nejnovějších informací a výzkumů, lze stravou přijmout pouze 10 % vitaminu D3. Denní dávka vitaminu D u dospělého člověka by se měla v závislosti na více faktorech pohybovat zhruba kolem 800 jednotek (IU), což znamená, že bychom museli každý den sníst téměř kilového pstruha nebo štiku…

Hlavním zdrojem déčka ale zůstává sluneční záření, a to až z 90 %. Během jednoho dne stráveného na slunci může vzniknout až 1 200 mikrogramů vitaminu D (1 μg = 40 I.U).

Ovšem slunce u nás nesvítí intenzivně během celého roku a je prokázáno, že v našem pásmu lze D3 ze slunce účinně čerpat zhruba jen v období červenec-srpen v době kolem poledne. Vliv má i celá řada dalších faktorů. Důvodem nedostatku vitaminu D může být i smog, který propouští sluneční záření v omezeném množství, stejně tak používání ochranných opalovacích prostředků. V procesu vstřebávání déčka ze slunce sehrává svou úlohu i věk, protože pokožka starších lidí má sníženou schopnost vytvářet vitamin D při pobytu na slunci. Podobně jsou na tom i lidé s přirozeně vyšší pigmentací či opálení lidé, jejichž pigmentace působí jako filtr. Spoléhat jen na sluníčko se tedy určitě nevyplatí.

V současnosti trpí nedostatkem vitaminu D téměř 60 % populace všech věkových skupin, z toho polovina má hodnoty tohoto vitaminu na extrémně nízké úrovni, což lze zjistit krevním testem u lékaře. Pokud chcete déčko preventivně doplnit, nebo patříte do některé z rizikových skupin, zaměřte se při výběru vhodného produktu na kvalitu a především množství účinné látky. „Některé dostupné doplňky stravy obsahují až 5600 jednotek (IU) vitaminu D3 a stačí je tak užívat jednou týdně. Tělo si načerpané množství déčka uloží a postupně je čerpá v takové míře, jak právě potřebuje,“ říká MUDr. Jana Čepová.

A tip na závěr: Pokud preferujete co nejpřírodnější produkty, volte raději tobolky s účinnou látkou v sypké podobě - oproti tabletám neobsahují pojiva, barviva, stabilizátory, leštidla a jiné nadbytečné látky.

Více informací najdete na www.jsemstalekost.cz

 

 


 

 

 


Přihlásit se

Uživatel:
Heslo:
 
Zapamatovat
Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo